söndag, februari 13, 2011

Utbildad lärare och firad födelsedag/examen

Hejsan, hoppsan - här har det varit tomt.

Ibland kommer jag in i perioder där skrivlustan bara sprudlar och jag känner att det skrivna ordet är det enda som får mig att må riktigt bra... och i andra stunder har jag varken tid eller lust att sätta mig ner vid datorn för att lufta tankarna.
Sedan det nya året startat har jag haft fullt upp med det mesta i mitt liv och då kanske det kan tyckas passa utmärkt med att skriva ner allt som händer och sker omkring en och visst, ibland är det ju så men tiden fram till nu har varit precis tvärtom. Jag har faktiskt knappt varit inloggad på datorn överhuvudtaget.
Vet knappt var jag ska börja någonstans och ser helst inte att det blir en oändligt lång roman här nedan om månaden som gått men ett par saker känns ändå mycket givna och självklara att beröra:
Kortfattat - jag har tagit examen från högskolan, blivit utbildad lärare, fyllt år och firat födelsedag och examen med pompa och ståt! Och så har jag varit på Oasen. Mycket viktigt att kommentera.
Examensavslutningen i Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad var en mysig upplevelse. Jag valde att inte släpa upp mina föräldrar och andra nära och kära till ceremonin då jag ansåg detta onödigt en torsdagsförmiddag mitt i veckan. Visst, det var utdelning av betyg men eftersom dessa betyg ännu inte var fullständiga (examensarbetet var ej avslutat) hade jag ändå inte den där "nu är jag verkligen klar-känslan"... för jag var ju inte riktigt klar. Oavsett så var vädret denna januaridag alldeles fantastiskt underbart (precis som när jag tog studenten). Himlen var alldeles klarblå, inte ett moln syntnes, och solens strålar värmde faktiskt.
Under kvällen blev jag bjuden till Oasen av mina föräldrar. Vi åt den underbara rödvinsfonduen - min personliga favorit - och lyckades till och med trycka ner tobleronefondue till dessert :)
Ett par veckor senare var exan inlämnad och godkänd. Änligen kunde jag pusta ut ordentligt och känna en omedelbar tillfredsställelse. Tänk vad jag hade lyckats med. 3 1/2 års studier som aaaldrig skulle nå sitt slut... och Nu - slut. Äntligen kan jag koncentrera mig till 100 procent på vännerna, jobbet, barnen, kollegerna och mig själv utan att alltid ha studierna i bakhuvudet.
Jag lyckades.
Examen/födelsedagsfesten blev en mysig liten tillställning med delar av min släkt och alla mina närmsta vänner. Maten smakade utsökt, vad jag vet så trivdes alla i varandras sällskap och gåvorna jag fick var underbart fina. Det märks att mina vänner verkligen känner mig.
Samtliga gåvor och kort ligger faktiskt fortfarande framme på mitt skrivbord så det är väl dags att ta itu med det nu och placera ut dem där de hör hemma (något jag sa till mig själv redan förra veckan...hmm...).
Jag hoppas verkligen på att kunna återkomma snart igen och att skrivarglöden nu kommit tillbaka. Jag har ju trots allt "mer" fritid nu när jag "bara jobbar" och inte har studier att tänka på. Ty då jag lämnat jobbet finns jag tillgänglig för mig själv till 100 procent och kan verkligen ta mig tiden att koppla av och göra det jag själv vill. Det är underbart.

7 kommentarer:

Céline sa...

Dags att fixa till din bakgrund och allt! ja det blir nog fräscht!

Sofie sa...

Hej Vickan!
Du sa ju inget om att du själv har en blogg, trevligt att läsa. Vilken häftig bild på dig, man känner knappt igen dig, men jättefin!

Ha en skön helg, kram.

rebecka sa...

Grattis till examen! Längtar om 2,5 år när jag själv sitter där... Tänkte bara höra vilken inriktning du läste?

Viktoria sa...

Tack Rebecka...?
Jag läste BLLR i Kristianstad (Barnets lärande - lärarens roll, barn 6-12 år)

Rebecka sa...

Vilket sammanträffande, samma inriktning som mig :-) Vad anser du om utbildningen?

Viktoria sa...

Jag har varit nöjd med min utbildning. Såklart finns det alltid saker som kan förbättras men Kristianstad är ju en av de bästa lärarutbildningar vi har i Sverige...
Ursäkta, men vet jag vem du är eller råkade du bara halka in på min blogg?

Rebecka sa...

Jag råkade hamna in här... Roligt och höra hur det går efter utbildningen...