onsdag, september 23, 2009

Astrid Lindgrens Vimmerby

Jag får ta en dag i sänder... om det nu blir så.
Två större intressanta händelser har inträffat sedan jag sist bloggade... och de kommer här! (i sin korthet)
I lördags fyllde min underbara och mycket trogna vän Céline år och det firade vi (från första början egentligen utan att veta om att hon faktiskt fyllde år!) med en utekväll.
Jag hade bokat bord åt oss på Haket och vid åtta-tiden dök vi smidigt upp innanför dörren. Jag hann inte säg mer än i princip "Hej, jag hade bokat bord för tv...."
"Viktoria" (servitrisen såg självsäker ut)...
"Eh, jo men visst!" :)
"Ja, då ska vi se. Åhh, jag har ett jättemysigt bord här åt er".
Jo, det var mysigt men jag hade gärna sluppit sitta på en pall - men maten kompenserade det hela!
Spett blev det för oss båda två och vatten till det.
Jodå. Vatten.
Vid tiosnåret bestämde vi oss för att söka upp ett uteställe som kunde passa oss i smaken. Efter kort velande bestämde vi oss ändå för att kolla om det fanns plats på Hampaviljongen - och det fanns det. En Hel soffa enbart till oss - ja, i alla fall i sisådär 15 minuter. Därfter blev det nämligen invasion av inte helt okända ansikten. Det visade sig att f.d. gymnasieklasskamrater tänkt likadant som oss ;)
Kvällen kunde inte ha blivit trevligare... verkligen inte.
I måndags åkte jag och mina kursare med hyrd buss upp till Vimmerby i Småland. Exkursionen var en del av kursen (inte helt fel eller hur?) och fullspäckat schema med övernattning på vandrarhem väntade oss.
Under dessa två dagar hann vi bland annat med följande: Guidad tur i Vimmerby, Besök på inspelningsplatserna av "Bullerbyn" och "Emil i Lönneberga", Astrid Lindgrens grav, besök på Näs (Astrids barndomshem) inkluderande en ny utställning om Astrids liv samt en Pippi-utställning, kyrkobesök, tacokväll, synen av vad man tror är europas äldsta träd samt en hel del skratt :)
En resa jag sent kommer glömma!

Vimmerby

3 kommentarer:

Céline sa...

hade du kul i vimmerby? hihi fina bilder

Viktoria sa...

Jättekul! :)

Céline sa...

ja men definitivt på lördag!!