måndag, oktober 26, 2009

Maastricht - en resa i utbildningssyfte

Det är din tur nu... väl?

Aahh...
Efter en lång vecka i Holland var det skönt att komma hem och bara njuta av helgen - då genom att göra ingenting.
Maastricht var en vacker liten stad med mycket att erbjuda... i alla fall i shoppingväg. Dock kom jag själv inte alls hem med mycket extrabagage. Kände att jag lika väl kan shoppa loss lite här hemma istället - och så ska det bli! Gärna så snart som möjligt.
Skolorna i Holland liknar våra i det stora hela - det är bara själva uppbyggnaden som skiljer sig åt samt deras lärarutbildning (eller alla deras utbildningar för den delen). Bara en sådan sak som att eleverna i princip behöver avgöra sin framtid och välja vad de vill arbeta med redan vid 12-års ålder. Det ni! Dessutom går det inte att läsa när du är äldre så som i Sverige - att börja lite när man vill och känner för det, typ ändra utbildning när du är 40 - nej, nej. Det skulle aldrig komma på frågan.
Resan har fått oss som åkte att inse hur bra vi faktiskt har det i Sverige - med utbildning och allt som följer med den. Så när jag personligen är på väg att klaga på någon petitess så ska jag tänka efter en gång till. För vi har det rätt bra ändå.
Idag blir det tåget till Lund. Jag och Ann ska förbereda lite inför VFU-uppföljningen (det vill säga berätta vad vi gjort i Holland etc.). Sedan bär det av till Malmö för min del. Jag har x-antal böcker som ska återlämnas och då passar jag även på att ta en kortare runda i stan samt hälsa på min farmor och farfar :)
Ha det bra så länge!

Inga kommentarer: