onsdag, maj 19, 2010

Berlin 2010

Jag håller de båda tummar jag har.

Flertalet har säkert bara spenderat en härlig långhelg hemma, kanske med familjen. Själv har jag tillbringat 4 dagar på resande fot och ignorerat allt vad skola innebär.
Redan i onsdags packade jag resväskan och tog mig hem till mormor och morfar i Malmö för att spendera natten där.
Morgonen därpå körde morfar mig och mormor ner till centralen där vi skulle ombordstiga bussen som skulle ta oss ner till Berlin (huvudstaden jag ännu inte hade besökt) och Potsdam. I princip hela torsdagen satt vi i buss eller befann oss mitt ute på havet. Vid halv sex på kvällen kunde vi äntligen checka in på hotellet i centrala Berlin, precis bredvid det välkända shoppingstråket Kurfürstendamm. Jag ville genast utforska närområdet och mormor var inte sen med att haka på. Turen blev kort då middag väntade på en grillrestaurang några kvarter bort.
Fredag bestod av bussutflykter. Under förmiddagen besöktes bland annat Olympiastadion, Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor samt flertalet kända platser i forna västberlin.
Under eftermiddagen blev det en längre utflykt till Potsdam, en ort utanför Berlin. Här besökte vi bland annat Cecilienhof och slottet Sans souci.
På kvällen blev det middag på Hard Rock café. Maten var värd sin långa väntan och vi fick även tillfälle att häva i oss varsin Berlinerweisser!
Lördagen var inte uppbunden på något sätt utan vi fick tillfälle att göra precis vad vi ville. Jag och mormor passade då på att göra ett besök på Stasimuseét samt ett besök på en nyöppnad uställning om Gestapo och SS. Förutom detta lyckades vi även besöka ett nyare minnesmärke för judeoffren under Andra Världskriget, vandra längst med Unter den Linden och ta en mindre måltid på Subway!
Middagen denna kväll blev relativt sen (21:30) men vi njöt båda av maten som bestod av italiensk pasta.
Söndagen, hemresedagen, blev ganska intensiv men trots detta hann vi ändå med både East Side Gallery, Treptow och rundtur i forna östberlin.
Jag hade en underbar weekend i Berlin (trots det halvtaskiga vädret) och det är inte helt otänkbart att jag återvänder... någon dag...





1 kommentar:

Céline sa...

Låter som du haft det super! Du får berättanär vi ses. Ville du ses på lör i lund? hör av dig isåfall!