tisdag, februari 19, 2008

King Kong

(USA 2005, Äventyr)
Peter Jackson valde att ge en nyversion av kultfilmen King Kong en chans. Jack Black spelar Carl, en utfattig regissör vars liv snart kommer att förändras för all framtid. Tillsammans med en båtbesättning, några vänner och den unga skådespelerskan Ann Darrow (spelad av Naomi Watts) ger dem sig iväg på öppna vatten. Under häftigt väder blir de mer eller mindre fast strax utanför en okänd ö. Carl bestämmer att man ska stiga iland, en idé som kanske inte kom att visa sig bli den bästa...
Jag har själv aldrig sett orginalet men tyckte att Jacksons film räckte långt och bra... kanske lite väl långt. Filmen visade sig vara 3 timmar och 45 minuter lång (inkl. reklam), något som tyvärr drar ner betyget något. Mestadels av tiden går ut på att människorna blir jagade av otäcka djurliknande saker, äts upp, springer rundor o.s.v. Förutom under de frekvenser som vi får se med Ann och Jätteapan. Emellanåt skrattar jag även till p.g.a. vissa smådåliga datoranimerade scener. Men i det stora hela så är det ju en återskildring av originalet (vilket jag för övrigt inte tror att jag hade uppskattat sådär överdrivet mycket) och därför ger jag Peter Jackson en eloge för att han vågade återskapa och dessutom fått tag på ett oslagbart skådespelargäng.
Betyg: 3

3 kommentarer:

Céline sa...

jag satt också och tittade på den, men haha åter igen så pallade jag inte se slutet...

Céline sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ska vi ha filmtajm snart?:) kul att du lägger upp om olika filmer ;D puss angel