måndag, februari 11, 2008

Titanic

(USA 1997, Drama)
Leonardo DiCaprio och Kate Winslet spelar här Jack och Rose, två ungdomar som helt är varandras motsats. Han är en kille som lever på det han kan hitta och reser i tredje klass. Hon är en tjej som reser i första klass och är olyckligt förlovad. De båda möts och tillsammans inleder de en het romans. Men då Titanic koliderar med ett isberg förändras allting...
James Camerons fantastiska skildring av det osänkbara skeppet Titanic kan ingen ha gått miste om. Det är en film som jag har sett oerhört många gånger, och en film som jag kommer fortsätta att se med jämna mellanrum för resten av livet. (Och om Jag kan se en film flera gånger så är det ett stort plus i kanten!) Underbar rollsättning och fantastiska undervattensbilder på vraket lyfter filmen till ytterligare en högre nivå. Det förvånar mig inte att den vunnit ett par Oscarsstatyetter. Jag fäller fortfarande tårar på vissa ställen, jag skrattar fortfarande hejdlöst på vissa ställen och jag njuter fortfarande av själva kärlekens budskap.
Det är en film värd att se. Flera gånger om. Och det är en oförglömlig historia som aldrig, aldrig någonsin får glömmas bort.
Betyg: 5

Inga kommentarer: