tisdag, augusti 11, 2009

Brev från kolonien - nej "till Skånetrafiken" menar jag

Jag saknar det också...

Min dag i "korthet" :
Jag träffade Céline idag i stan. Vi hade riktigt trevligt tillsammans och gjorde det vi brukar göra - d.v.s. strosade runt på stan, fikade och snackade en massa!
Dessutom hittade jag en outfit att ha på mig inför den kommande återträffen med Campeon i september - inte helt fel.
Jag lyckades även få tag i frissan och har nu bokat en tid - tack och lov för det!
Dock kom jag i kläm med Skånetrafiken... igen...
Nedan följer det brev som jag ska skicka in till Skånetrafiken tillsammans med en begäran om ett Frikort (första gången jag skriver ett brev men den här gången gick det för långt)!

"Jag anlände vid min busshållplats redan 13:25 för att, som vanligt, vara ute i god tid.

När klockan slog 13:37 såg jag bussen komma, alltså cirka 7 minuter försenad.
Jag gjorde mig då redo med busskortet men får inte tillfälle att utnyttja detta då busschauffören kör rätt förbi mig! Han stannar alltså inte utan jag blir totalt ignorerad och tro mig när jag säger att jag blev riktigt snopen.

Nästa buss skulle enligt tidtabell (från min hållplats) ankomma klockan 13:45 och var lyckligtvis i tid.
Då jag klev på frågade jag busschauffören om han visste om det var något problem med föregående buss men han hade inte fått reda på att det var något fel. Jag berättade då genast vad som hänt och han blev personligen mycket förvånad.
Det visade sig allteftersom vi plockade upp passagerare på de andra hållplatserna att de hade blivit behandlade på samma sätt!

Vår busschaufför ringde kundtjänst för att försöka reda upp situationen. Svaret han fick var patetiskt och fullkomligt oacceptabelt! Personen han hade talat med i telefon hade påstått att det var något fel med 13:30-bussen och att det därmed hade kommit en fungerande buss till Rydebäck station. På grund av det inträffade hade det blivit en försening på 8 minuter och detta resulterade därför i att busschauffören hade ”varit tvungen” att hoppa över några hållplatser för att inte Han skulle bli försenad!

Denna förklaring är absurd och definitivt oacceptabel.
Kollektivtrafiken är till för resenärerna. Är det mindre viktigt om ”vi” inte kommer i tid, missar möten, blir försenade till arbetet eller missar anslutande tåg eller bussar?

Nej, fy skam för den som svarade i telefon på kundtjänst och stort tack istället till den fantastiska busschaufför som ställde upp för oss resenärer tisdagen den 11/8-09 kl. 13:45"