söndag, mars 02, 2008

Reklam

Jag blir så frustrerad ibland. Men bara ibland. Och igår var en sådan dag.
Jag hade tittat på Melodifestivalen, precis som föregående veckor, och kände mig inte supertrött då jag efter att programmet var slut gick in på mitt rum, stängde dörren och klev ner i sängen för att se en film som strax skulle börja. Den började, och det i tid.
21:35 ... den verkade faktiskt ganska bra. Viktigt att nämna är att kanalen var Tv4... hur som helst. Man kom in i filmen lite och så ca. 21:53 så blev det: "reklam". Visst, fine. Man har ju vant sig vid de där regelbundna avbrotten som brukar komma efter en kvart, tjugo minuter. Jag menar inte att jag gillar det, tvärtom var det bättre förr. När jag var liten visade man två små reklamsnuttar som tillsammans blev ca. 2 mintuer långa... och det var lagom. Toalettbesök och sånt, det får man väl göra innan. Man klarar sig på bio?
Så slog hon 22:00........ Nyheter!!! Vad f*n!?
Visst, jag hade glömt att Tv4 alltid kör nyheterna klockan 22 men ärligt talat. Jag blev lack, och med lackheten så kom tröttheten.
Då ställer jag denna mycket enkla fråga: Varför visa nyheterna klockan 22:00 överhuvudtaget en lördagskväll och Varför mitt i en pågående film?!
Kan man inte visa sig vara åtminstone Lite smart och i sådana fall köra nyheterna klockan halv tio istället för att fördärva en hel film.
Jag fick se 15 minuter av en film som verkade relativt bra och som kunde vara någonting, men tack vare en Halvtimmes "reklampaus"! så hade jag glömt bort vad som hänt de 15 första minuterna (som de ju också säger är de viktigaste minuterna för att överhuvudtaget förstå samt kunna komma in i en film), och jag hade dessutom blivit så trött att jag blev tvungen att stänga av tv:n, gå och lägga mig och missa en hel film som ju faktiskt "kunde varit någonting".

2 kommentarer:

Céline sa...

I polen har dom riiiiktigt långa reklamavbrott. Du hinner alltså äta middag! I frankrike så glömmer du bort att du tittat på film....

Anonym sa...

hmm.. och så får vi inte glömma USA. Där visar de mer reklam än film. Typ: 5 minuter film, TIO minuter reklam, 5 minuter film... ja, du fattar vinken ;)