måndag, mars 31, 2008

Rom, mars 2008

Jag vill tillbaka...
Den 22/3 begav sig hela familjen iväg tidigt. Öresundsterminalen i Malmö väntade oss. Resan till Rom beställdes redan i vintras och jag hade verkligen sett fram emot lite semester. Tre dagars bussresa ner, tre dagar i Rom och tre dagars bussresa hem.
Första natten tillbringades i Tyskland på ett relativt bra hotell. Dag två åkte vi genom Schweiz och Alperna, höga höjder och fantastiska vyer :) När vi anlände till hotellet sken solen och fåglarna kvittrade. Äntligen lite vårkänsla. Jag och Victor lyckades roffa åt oss det bästa rummet *haha* Jag skämtar inte när jag säger att man lätt kunnat använda badrummet som dansgolv!
Morgonen därpå körde vi igenom Italiens vackra landskap. Höga berg och djupa dalar, sol sol och åter sol. Kunde det bli bättre?
Vid fem-tiden nådde vi vårt mål. Staden Rom låg framför våra fötter. Hotellet var en besvikelse. Jag har själv åkt med Scandorama 5 gånger och aldrig har jag någonsin fått ett sämre rum. Hur som helst, så är det ju inte det viktigaste ;P
Vi tog en kvällstur med bussen och fick se staden Rom upplyst och vacker. Efteråt blev det fyrarätters-middag på en underbar restaurang mitt i staden.
Andra dagen bestod av en lång stadsrundtur med svensktalande guide. Forum Romanum, Colloseum och Fontana di Trevi var bara några platser som besöktes under förmiddagen... och solen tittade fram :) Middagen bestod även denna kväll av fyra rätter, levande musik samt mycket trevligt sällskap... och trevligare kom det att bli ;P
På onsdagen besökte vi Castel sant Angelo som gav oss en underbar utsikt över staden Rom (vi såg t.o.m. Påvens privata helikpter komma flygande ovanför oss!), sedan blev det lite tid för lunch och shopping. Jodå, jag fick en kasse med mig hem :)
Katakomberna besöktes lite senare under eftermiddagskvisten och efter det blev det tid för middag (kan ju tillägga att vi åt i princip hela tiden. Ja, åtminstone så kändes det så).
Vatikanen och Peterskyrkan besöktes under vår sista dag i det härliga Rom. Under kvällen föll det lite regn, något jag dock inte deppade över då jag hade annat i mina tankar. Avlutningsmiddagen hölls på en underbar restaurang (den första som inte låg i en källare) med det bästa sällskapet av dem alla. Min bordsherre var underbart trevlig :P
Fredagen väcktes man tidigt. Bussen lämnade Rom och tog oss alla istället till det vackra Montepulciano. Här provsmakades vin och ost, en liten promenad hann vi med och lunchen var utsökt... för att inte tala om vädret! Underbart.
Kvällens hotell fick godkänt, maten likaså. Efter middagen blev det en "liten" promenad i det okända området. Även det underbart :)
Österrike passerades nästa morgon och vid sju-tiden anlände vi till vårt hotell. "Sista natten med gänget" och jag erkänner att jag tyckte det kändes sorgligt. Aldrig under en resa har jag känt en sådan samhörighet med så många underbara människor.
Detta blir en resa jag Aldrig glömmer, det kan jag lova.

Inga kommentarer: