måndag, juni 22, 2009

Kroatien

Sol och värme där trivs jag bäst... okej... nästbäst då.

Jo... om jag inte minns helt fel så nämnde jag i ett av mina förra inlägg att jag denna sommar skulle försöka skriva ett inlägg om dagen. Dock påpekade jag också att detta skulle bli mer eller mindre omöjligt och att jag inte skulle kunna uppnå vad jag själv "lovat". Denna lite längre paus har varit en sådan gång - och anledningen...
Jag har precis tillbringat en 8 (10) dagars solsemester tillsammans med min familj i det underbara Kroatien, ett land jag aldrig besökt förut! Förra fredagen satte familjen sig tillrätta i en Scandoramabuss som skulle ta oss ner till Medulin som är en liten, liten by längst med Adriatiska havet. Antalet invånare i byn är endast 1700 personer men antalet stiger drastiskt under sommarmånaderna då hela 20 000 turister ockuperar denna mysiga lilla plats.
Det var direktbuss (ni vet, sova upprätt - jo tack, jag har varit med förr) så vi anlände först till hotellet runt 12 tiden på lördagsförmiddagen. Vi hade tur och fick våra hotellrum direkt så det blev till att slänga på sig badkläderna med en gång. Det var ju trots allt 30 grader ;)
Dagarna spenderades mest åt sol och bad... det var ju därför vi åkte "in the first place". På tisdagen tog vi dock en heldagsutflykt till Venedig. Jag har alltid velat åka dit och när tillfället då dök upp kunde man inte bara blunda. Vi hade gassande sol hela dagen, minst 35 grader i skuggan och vindstilla - men jag klagade inte :) Jag och mamma fick åkt vår gondol och pizza blev det naturligtvis till lunch.
I lördagskväll var det dags för hemfärd och då hade det olyckligtvis regnat (vräkt ner), åskat och blåst hela dagen så vi fick hålla oss inomhus... men jag sörjer inte för det ty vi hade väldig tur. Veckan innan vi kom hade vädret varit dåligt, vattnet kallt och så vidare. Veckan vi var där var vädret underbart bra - utöver normalt - och när vi åkte hem kom ovädret som skulle hålla i sig minst tills på tisdag (stackars de som kom ner på lördagsförmiddagen...).
Nu är jag tillbaka. Borta bra men hemma bäst heter det ju... hmm... vi får väl se men... vi packade i alla fall med oss solen ;P Det ryktas om att den svenska sommaren kommer på onsdag. Jag håller tummarna!

1 kommentar:

Céline sa...

Välkommen hem!!!!!! bra du är tillbaka;)