tisdag, april 01, 2008

Mansdominerad jury?

Why?
Jag drog en kort och koncist slutsats när jag satt på tåget hem idag. Jag och mina vänner kom in på "So you think you can dance" av någon anledning och det slog mig plötsligt hur det där med jury-uppdelning "fungerar".
Just nu visas "American Idol" på tv4 och det är inte så att jag följer programmet. Men trots det så vet man ändå vilka jurymedlemmarna är. Vi har Simon (of course), Paula och han den där andra stora svarta killen - Riley? whatever. De är i alla fall tre stycken. Två män och en kvinna. As simple as it can be, right? Går vi då till den svenska motsvarigheten så hade vi Daniel, Kirshti och Peter. Två män och en kvinna. Till 2008 byts juryn ut mot en ny vilken kommer att bestå av tre stycken svenska låtskrivare. Två män... och en kvinna. Blir man förvånad?
Danska X-facor (motsvarigheten till vårt Idol) gick av stapeln för ett par månader sedan och finalen närmar sig. Juryn? Behöver jag överhuvudtaget uttrycka mig om den saken?
Svenska "Talang" har också visats och där bestod juryn utav inga mindre än Bert Karlsson, Hannah Hedlund samt den där Lattjo lajban-killen, Tobbe Trollkarl. Två män och en kvinna.
Jag vet inte om det finns något slags system som man valt att gå efter eller om det bara är oskrivna regler, men jag måste erkänna att jag anser det vara märkligt.
Är det om möjligt så att det finns färre duktiga kvinnor än män inom branchen (något jag själv starkt tvivlar på) eller "ska det bara vara så"?
Jag är ingen feminist (så länge det inte handlar om lika lön för lika arbete, suck vad patetiskt men det tar vi en annan gång) men att själva uppdelningen ser likadan ut på så många ställen gör mig förbryllad.
En liten tankeställare såhär på en helt vanlig tisdagkväll...

Inga kommentarer: